MITÄ LÄÄKÄRIT EIVÄT KERRO SINULLE

Swipe to the left

Vesimeloni ja sen parantavat voimat

Vesimeloni ja sen parantavat voimat
2 years ago 4081 Katselut Ei kommentteja

Vesimeloni on todellinen terveyspommi. Se on lukuisten terveyshyötyjensä lisäksi myös ihanan raikkaan makuista!

Vesimeloni on ehdottomasti dieettiruokaa, koska 100 gram­maa vesimelonia sisältää vain 30 kilokaloria; yli 90 % sen painosta koostuu vedestä. Koska vesi­melonia ei pidetä yleisenä allergeenina, sitä voivat syödä lähes kaikki paitsi diabeetikot, jotka seuraavat syömänsä sokerin määrää. Suurin osa vesimelonin ravintoarvosta on nimittäin juuri sokeria (8 g hiilihydraatteja, joista 6 g on sokeria: fruktoosia, glukoosia ja sakkaroosia). 100 grammassa vesimelo­nia on vain 1 gramma proteiinia. Tämän vihanneshedelmän sisältämät vitamiini-ja kivennäisainepitoisuudet ovat alhaiset, mut­ta koska vesimelonia syödään yleensä yli sata grammaa kerralla, nautitusta määrästä saa kohtalaisen paljon A-ja C-vitamiinia, pantoteenihappoa, B1 ja B6-vitamiinia, biotiinia, kuparia, kaliumia ja magnesiumia.

Vesimeloni ei ole runsas ravintokuitu-lähde, mutta syödessäsi useamman ison viipaleen eli noin 200 kilokalorin verran, saat 3—4 grammaa liukoista ja liukene-matonta kuitua.

Syö siemeniä!

Koska vesimelonissa on usein runsaasti siemeniä, kannattaa ottaa huomioon niidenkin ravintoarvo. Esim. 100 gram­massa kuivattuja vesimeloninsiemeniä on noin 45 g rasvaa (joista 10 g tyydyttyneitä rasvahappoja, 7 g monotyydyttymät­tömiä ja 28 g monityydyttymättömiä rasvoja), 15 g hiilihydraatteja, 28 g valku­aisaineita ja 5 g vettä. Siemenet koostuvat B-ryhmän vitamiineista, Omega-6-ras­vahapoista ja huomattavasta määrästä kivennäisaineita. 100 g siemeniä sisältää suositeltavasta päiväannoksesta (RDA) magnesiumia 129 %, mangaania 81 %, fosforia 76 %, sinkkiä 68 %, rautaa 40 %, kuparia 34 % ja pienempiä määriä muita kivennäisaineita. On lisäksi mielen­kiintoista, että vesimelonissa olevien siemenien biosaatavuus on todella hyvä (ihmiskeho voi absorboida 85–90 % niis­sä olevista kivennäisaineista) huolimatta oksalaatista ja fytaatista.

Millä tavalla vesimeloni voi parantaa terveyttä?

Antioksidanttien, mukaan lukien flavonoidit, karotenoidit ja terpeenit, ansiosta vesimelonilla on selviä tulehduksia estäviä ominaisuuksia. Rikkain antioksidantti on lykopeeni, jonka ansiosta vesimeloni on väriltään syvän vaaleanpunainen. Yleensä lykopeenin lähteenä pidetään tomaatteja, mutta vesimeloni sisältää vielä tuoreita tomaattejakin enemmän tätä voimakasta antioksidanttia. Yhdysvaltain maatalousministeriön (USDA) mukaan viipaloidussa vesimelonissa on puolitoista kertaa enemmän lykopeenia kuin yhdessä isossa tomaatissa (vesimelonissa 6 mg, tomaatissa 4 mg).

Eniten lykopeenia (kuten myös karotenoideja) on hyvin kypsyneessä vesimelonissa, ja suurin lykopeenimäärä löytyy vesimelonin keskiosasta. Kuori ja kuoren lähellä oleva hedelmäliha sisältävät puolestaan eniten sitrulliinia (muista kuitenkin, että mitä lähempänä kuorta, sitä suurempi määrä nitraatteja). Hyvä uutinen on, että lykopeenimäärä ei vähene, jos vesimelonia säilytetään leikat­tuna jääkaapissa. Säilytä sitä kuitenkin enintään kahden päivän ajan.

Lykopeeni toimii erilaisten tulehdus­tautiprosessien estäjänä: se vähentää tulehduksellisten molekyylien muodos­tumista ja tulehdusreaktioita stimu­loivien entsyymien (syklo-oksigenaasi ja lipo-oksigenaasi) tuotantoa sekä neutra­loi vapaita radikaaleja.

Kukurbitasiini E on ainutlaatuinen tulehdusvastaiseen toimintaan liittyvä terpeeni, jota saadaan syömällä vesime­lonia. Tämä antioksidantti, aivan kuin lykopeenikin, eliminoi syklo-oksige­naasientsyymiä sekä neutraloi reakti­ivista typpeä sisältäviä molekyylejä.

Viime vuosien tutkimukset vahvistavat sen, että vesimelonilla on kyky alentaa verenpainetta ja kohentaa tiettyjä sydä­men terveyteen liittyviä indikaattoreita. Tämän todistavat mm. postmenopau­saalisten, ylipainosta kärsivien naisten sekä verenpaine­tautipotilaiden parissa tehdyt kuusi viikkoa kestäneet tutkimukset, joissa vesimelonia käytet­tiin jauhemuodossa sitrulliinimäärän lisäämiseksi.1

Sitrulliini on aminohappo, jota ihmi­sen munuaiset ja muut elinjärjestelmät (esimerkiksi verisuonten seinämien solut) voivat muuntaa toiseksi aminohapoksi eli arginiiniksi. Annos tuoretta vesimelonia (noin 150 g) sisältää 250 mg sitrulliinia. Typpioksidisyntaasi eli kehon soluissa sijaitseva entsyymi voi tuottaa arginiinis­ta pieniä määriä typpioksidia. Tuotettu kaasumolekyyli puolestaan toimii lihas­relaksanttina. Kun typpioksidi signaloi sileitä verisuonten seinämiä ympäröiviä lihaskudoksia rentoutumaan, verisuonet laajenevat, veri virtaa vapaammin ja paine laskee. Jotkut tutkijat spekuloivat, että tämä lihasten rentoutuminen ja veren virtauksen lisääminen ovat tapa, jolla vesimelonin syöminen (ja typpioksidin muodostuminen) voisi auttaa miehiä parantamaan erektiota. Viagran toiminta tosiaan perustuu näihin periaatteisiin, mutta erektiohäiriöiden parantamiseen pitäisi syödä erittäin paljon vesimelo­nia. Lisäksi ei kannata luottaa siihen, että vesimelonia syövien verenpaine tai verenkiertoelimistön toiminta parantuu hetkessä. Vesimeloni on hyvä sitrulliinin lähde, mutta terveyden parantamiseksi tarvitaan kohdennettu ruokavalion muutos.

Turvotusta, rasvaa ja lihaskipuja vastaan

Vaikka vesimelonit liitetään pääsääntöi-sesti verenpaineeseen ja sydän- ja ve­risuonisairauksiin, tutkijat ovat huo­manneet, että sen sisältämä sitrulliini voi vaikuttaa myös rasvasoluihin. Tämä tutkimus toteutettiin eläimillä, joten se ei välttämättä koske ihmisiä, mutta tulokset ovat rohkaisevia: lisääntynyt sitrulliinin saanti johti polyarginiinipep­tidien muodostumiseen – ne liittyvät arginiinimolekyyleihin, jotka kykenevät estämään TNAP-entsyymin aktiivisuut­ta. Kun tämä entsyymi neutraloidaan, näillä rasvasoluilla on taipumus kerätä vähemmän rasvaa. Tiedeyhteisössä käy­dään keskustelua siitä, voiko sitrulliinin tai arginiinin lisäys ruokavalioon estää liiallista rasvan kertymistä kehoon. (Ar­giniinia on runsaasti myös katkaravuissa, pinaatissa, merilevässä, kalkkunanlihassa sekä auringonkukan- ja seesaminsieme­nissä.)

Vesimelonissa olevan suuren vesi­määrän ansiosta vesimelonia suositel­laan käytettäväksi myös virtsateiden tulehduksista kärsiville. Vesimeloni auttaa alentamaan sydän- ja verisuoni-sekä munuaissairauksien seurauksena syntynyttä turvotusta. Myös terveille ihmisille vesimeloni on suotuisaa. Erään tutkimuksen mukaan vesimelonimehu saattaa vähentää urheilijoiden lihaskipuja urheilusuorituksen jälkeen. Miehillä, jotka joivat 500 ml vastapuristettua vesimelonimehua ennen urheilusuori­tusta, havaittiin nopeampi sykkeen normalisoituminen ja 24 tunnin jälkeen heillä oli vähemmän lihaskipua.2

Eva Kataja

LÄHTEET

1 Menopause, 2013 May; 20 (5): 573–7; Am J Hypertens, 2014 Jul; 27 (7): 899–906

2 J Agric Food Chem, 2013 Aug 7; 61 (31): 7522–8