MITÄ LÄÄKÄRIT EIVÄT KERRO SINULLE

Swipe to the left

Kestävän hoikkuuden salaisuus

Kestävän hoikkuuden salaisuus
2 years ago 2273 Katselut Ei kommentteja

Tämä nerokas ohjelma laittaa lopullisen pisteen painosi jojoilulle. Kokeile sitä niin tajuat, mitkä ruoka-aineet tekevät sinusta lihavan.

Tohtori John Mansfield, yksi Ison-Britannian johtavista allergioihin, ruoka-aineal­lergioihin sekä kliiniseen ekologiaan erikoistuneista lääkäriestä, on yli 30-vuotisen uransa aikana todennut, että 80–85 % paino-ongelmista – yhdessä muiden sairauksien kanssa – aiheutuu allergiasta jollekin ruoka-aineel­le. Mansfield, joka on toiminut Britannian allergia- ja ympäristö­lääketiedeliiton (British Society for Allergy and Environmental Medi­cine) johtajana, kirjoittanut useita tutkimuksia ja suosittuja kirjoja sekä perustanut Burghwoodin klinikan, on luonut ns. eliminaatiodieetin, jonka avulla tuhannet potilaat ovat parantuneet. Vuosien varrella hän on hionut dieettiä ja kertoo nyt meille, mitä ruoka-aineita kannattaa valita elämän helpottamiseksi ja painon pudottamiseksi.

Mikä aiheuttaa ruoka-aineallergiaa?

Ruoka-aineallergia eli yliherkkyys johtuu yleensä yksitoikkoisesta ruokavaliosta, jolloin syödään samoja ihmisille suhteel­lisen uusia ja epätavallisia tuotteita.

Me olemme syöneet lihaa, marjoja ja pähkinöitä (paitsi maapähkinöitä) jo kaksi miljoonaa vuotta ja sopeutuneet hyvin nii­den syömiseen. Viljaa, maitoa, kananmu­nia ja hiivaa olemme syöneet vain joitain tuhansia vuosia. Näistä uusimmista ruoista on muodostunut länsimaisen ruokavalion perusta; suurin osa ihmisistä syö niitä to­della usein. Herkkyys näille elintarvikkeille saattaa syntyä eri syistä. Sen voi aiheuttaa mm. virusinfektio (flunssa), vyöruusu (herpes zoster) tai rauhastulehdus.

Vuonna 1970 Cambridgen ylipiston tutkija Gordon Kennedy julkaisi teorian kehon painonhallintamekanismista, joka perustui yhteyteen hypotalamuksen ja rasvasolujen välillä. Reagoidessaan leptiinin (rasvasolujen erittämä hormoni) lähettämiin signaaleihin hypotalamus lä­hettää keholle rasvamäärän lisääntymisen aikaansaaman vastareaktion. Se pakottaa aktiivisuuteen ja pienempään näläntun­teeseen. Jos tämä mekanismi toimii hy­vin, paino pysyy samana. Jos meillä ei ole nälkä, emme syö. Jos on nälkä, syömme tarpeellisia kaloreita. Mekanismin an­siosta vältetään liian alhaista tai liiallista kalorimäärää ja liian isoa kulutusta.

Valitettavasti erilaisten ruoka-aineiden kielteinen vaikutus (yleensä juuri allergiaa aiheuttavat tuotteet) vahingoittavat tätä painohallintamekanismia ja aiheuttavat sen jumiutumisen. Ja koska usein syömme näitä allergiaa aiheuttavia ruokia päivit­täin, ongelma pysyy eikä katoa, ja sen mu­kana pysyy myös kehon ei-toivottu paino.

Toisin sanoen jos vuorovaikutus rasvasolujen ja hypotalamuksen välillä ei toimi ruoka-allergian takia, kaikki yritykset laihduttaa syömällä pienempiä määriä rasvaa tai kaloreita ovat tuomittu­ja epäonnistumaan. Syötäessä vähemmän hypotalamus antaa keholle käskyn syödä enemmän ja liikkua vähemmän. Ainoa oikea keino painonpudotukseen on ymmärtää ongelman perimmäiset syyt. Kieltäytymällä merkittävästi allergiaa aiheuttavista tuotteista ylipainoi­set huomaavat jo ensimmäisen 24 tunnin aikana muutoksia painossaan. Saattaa olla, että aamulla päälle puetut vaatteet ovat illalla liian isoja.

Jos sattuu lipsahdus

Eliminaatiodieetti saattaa kestää jopa kuusi plus kaksi viikkoa, jos allergisen reaktion aiheutti useampi kuin yksi ruoka-aine. Tässä ajassa sosiaalinen elämä ja työelämä saattavat heittää sinulle haasteita. Osallistut ehkä tapahtumiin tai juhliin, joissa on tarjolla runsaasti erilaisia ruokia ja juomia. Joudut ehkä yöpymään hotellissa. Tämänkaltaisissa tapauksissa on helppo menettää dieetin hallinta.

Dieetistä poikkeaminen saattaa aiheut­taa sekä painonnousua että oireilua, josta olit mahdollisesti jo päässyt eroon dieetin aikana.

Jos olet lipsunut yhden päivän ajan, palaa mahdollisimman pian turvallisiin ja testattuihin ruoka-aineisiin. Yleensä pai­non nousu ja oireilu katoavat 48 tunnin aikana. Jos katkaisit dieettisi viikoksi tai vielä pidemmäksi ajaksi, tarvitset ainakin viisi päivää. Kun syöt turvallisia tuotteita viiden päivän ajan, paino palaa dieetin aikaisiin lukemiin ja oireilu loppuu.

Matkalippu ihannepainoon

Eliminaatiodieetti on menestyksekäs tapa ymmärtää, mitkä ruoka-aineet aiheuttavat allergiaa tai herkkyyttä sekä saattavat lihottaa. Tämä menetelmä on halpa, turvallinen, helposti noudatettava ja analysoitava. Kannattaa ottaa huomioon, että sen testaamiseen tarvitaan ainakin kuusi viikkoa. Jos noudatat tätä dieettiä, yhtäkään päivää ei saa ohittaa, varsinkaan kahden ensimmäisen viikon aikana.

Ylipainoiset ihmiset voidaan jakaa kah­teen ryhmään sen mukaan, onko heillä muita terveysongelmia vai ei. Tavan­omaisia tapauksia ovat mm. päänsärky, migreeni, väsymys sekä maha-suolika­navan ongelmat. Yleensä näitä oireita kokevat myös ne ihmiset, jotka yrittävät ylläpitää ihannepainoa.

Ylipainoisilla terveysongelmaisilla oireilu mahdollisesti vahvistuu ensim­mäisen kolmen tai neljän päivän aikana, mutta jo kuudentena tai seitsemäntenä päivänä huomataan merkittävää paran­nusta. Tämä reaktio on täysin normaali, ja sitä seuraa painonpudotus.

Seitsemäntenä päivänä todennäköisesti tunnet itsesi pirteämmäksi ja energisem­mäksi kuin ennen dieettiä. Olkoon se vahvistus siitä, että olet oikealla tiellä.

1. vaihe

Eliminaatiodieetti perustuu asteittaiseen ruo­ka-aineiden testaamiseen. Tämä ruokavalio koostuu kolmesta vaiheesta. Ensimmäinen vaihe on helpoin. Sen aikana ruoanlaitossa käytetään 42 ruoka-ainetta, jotka yleensä eivät aiheuta allergiaa tai joilla on matala allergiariski. Näistä aineksista voi valmistaa ruokaa omien mieltymystensä mukaan – niitä voi keittää tai paistaa oliiviöljyssä, höyryttää tai käyttää tuoreena (esim. vihannekset ja hedelmät).

Ensimmäinen vaihe kestää seitsemän päi­vää. Muista, että saat syödä ainoastaan alla mainittuja ruoka-aineita. Tämä tarkoittaa siis teestä, kahvista, leivästä, maidosta, sokerista sekä kananmunista kieltäytymistä – mitään listan ulkopuolisia tuotteita ei saa käyttää. Purukumikin on kielletty sen sisältämän soke­rin, tärkkelyksen tai keinotekoisten makeu­tusaineiden vuoksi – ne saattavat aiheuttaa ongelmia. Kasvissyöjät jättävät dieetistä pois kalan ja lihan.

Ainoa eliminaatiodieetin aikana sallittu neste on kivennäisvesi – sekä hiilihapotettu että hapottamaton. Saat juoda sallituista hedelmistä tehtyä mehua sekä laimentaa sitä kivennäisvedellä.

Ruoan maun rikastamiseen saa käyttää ainoastaan merisuolaa.

Dieetin alussa suositellaan käyttämään karvassuolaa eli magnesiumsulfaattia ruoan­sulatuksen edistämiseksi. Kaksi teelusikallista karvassuolaa sekoitettuna 140 millilitraan kivennäisvettä riittää.

Ruokavaliosta kannattaa muokata mahdollisimman monipuolinen. Esimerkiksi aamiaiseksi voit tehdä salaattia, johon lisäät hedelmiä ja pähkinöitä, tilkan oliiviöljyä ja suolaa sekä edellisena päivänä valmistamaasi lihaa.

Päivällä suositellaan syömään lihaa ja run­saasti vihanneksia, ja jälkiruoaksi voi nauttia hedelmiä. Illalliseksi sopii kevyt salaatti.

Ensimmäisen viikon aikana kannattaa välttää ravintoloita ja ruokaloita, ihanteelli­sessa tapauksessa niitä vältetään myös toisen viikon aikana. Jos näitä ohjeita noudatetaan huolellisesti, jo ensimmäisen viikon jälkeen paino saattaa pudota ja muut mahdolliset vaivat lieventyä.

Ensimmäisessä vaiheessa sallitut ruoka-aineet

Liha (mukaan lukien maksa ja munuainen)

Ankka, kalkkuna, lammas, poro

Kala (tuore tai pakastettu*)

Turska, taimen, kolja, meriahven, makrilli, ruutana, merikrotti, rausku, kampela, miekkakala

Hiilihydraattipitoiset vihannekset

Linssit, bataatti, palsternakka, nauris, lanttu

Muut vihannekset

Herneet, vihreät pavut, pinaatti, kesäkurpitsa, avokado, kurkku

Salaatti

Lehtisalaatti (kaikki), selleri, oliivit (vihreät ja mustat), kiinalaisten papujen idut, vesikrassi

Hedelmät (vain tuoreena)

Omena, taateli, persikka, ananas, päärynä, luumu

Pähkinät (ei paahdettuja eikä suolattuja)

Cashew-pähkinät, pistaasipähkinät, macadamiapähkinät

Jos ennen tätä dieettiä olet syönyt jotakin mainituista tuotteista ainakin kolme kertaa viikossa, jätä kyseinen tuote pois ruokavaliosta ja jatka sen syömistä vasta dieetin loputtua.

* Kalaa saa syödä ainoastaan höyrytettynä, keitettynä tai paistettuna. Valmista ilman kastiketta tai marinadia. Älä leivitä.

2. vaihe

Tässä vaiheessa laajennetaan ruoka-aineiden valikoimaa. Syö ensimmäisen viikon tuotteita ja lisää tuotteita, joilla on suhteellisen alhai­nen allergiariski. Noudata pääsään­töisesti seuraavia ohjeita:

1. Alkaen 7. päivästä syö joka päivä kahta uutta ruoka-ainetta. Kokeile aamiaisella yhtä uutta tuotetta ja illallisella toista. Näiden kokeiden välille pitäisi jättää ainakin yhdeksän tuntia – riittävän pitkä aika haittavai­kutuksen huomaamiseksi.

2. Syö lounaaksi ainoastaan 1. vaiheessa sallittuja elintarvikkeita tai niitä tuotteita, jotka olet 2. vaiheen aikana todennut turvallisiksi.

3. Jos jotain tuotteista ei ole saata­villa, korvaa se tuoreella (ei säilyke-) tonnikalalla tai lohella.

4. Älä nauti tuotteita ennen sallittua päivää, sillä tuotteet on tarkoituksel­la jaoteltu erilaisiin ryhmiin.

Huomattavaa!

Todettuasi tietyn tuotteen olevan sopiva saat syödä sitä vapaasti.

Jos olet epävarma jonkun tuotteen vaikutuksesta, on parempi pidättäytyä siitä.

Älä syö testattuja mutta epävarmoja tuotteita aina­kaan viiteen päivään sen jälkeen, kun olet maistanut niitä.

Mihin kannattaa kiinnittää huomiota

Uutta ruokavaliota suunnitellessa on tärkeää seurata omaa painoa ja äkillistä painonnousua. Myös muut oireet, esim. päänsärky tai väsymys, voivat olla reaktioita ruoka-aineeeen, joten jätä oireilun ilmaantumisen päivänä nautitut tuotteet pois ruokavaliosta. Oireilu alkaa useimmiten neljän tai viiden tunnin kuluessa. Kuten edellä mainittiin, testatessa uusia tuotteita pitää aterioiden välissä olla 9 tai 10 tuntia, joten uusia tuotteita kannattaa testata juuri aamulla tai illalla. Tämä johtuu siitä, että ihmisillä on erilainen aineenvaihdunta ja keho saattaa reagoida myöhemmin.

Hanki laadukas elektroninen vaaka ja käy vaa’alla päivittäin ennen aamupalaa ja iltapalaa.

lisää uudet ruoka-aineet tässä järjestyksessä:

7. päivä (ilta) Parsakaali

8. päivä Punainen, vihreä, keltainen tai oranssi paprika, kananliha

9. päivä Ruskea riisi, banaani

10. päivä Hanavesi (jotta voisit olla varma, että allegian aiheuttaja ei ole jokin

veteen lisätty kemikaali), musta tee (ilman sokeria, maitoa tai

sitruunaa)

11. päivä Lehmänmaito (täysmaito), viinirypäleet

12. päivä Sipulit, sianliha

13. päivä Jauhettu kahvi, sitruunat

14. päivä Kananmunat, meloni

15. päivä Naudanliha, hiiva (voit sekoitaa 2 teelusikallista leivinhiivaa

banaanin kanssa, jos tämä hedelmä ei aiheuta allergiaa)

16. päivä Voi, kaali

17. päivä Perunat, kuiva valkoviini

(jos hiiva tai viinirypäleet eivät aiheuta ongelmia)

3. vaihe

Nyt on dieetin viimeisen eli 3. vaiheen vuoro. Tämä vaihe sisäl­tää erilaisia allergisia reaktioita aiheuttavia tuotteita. Sinun tulee testata vähitellen, aiheuttavatko nämä tuotteet ongelmia. Kannat­taa testata vilja (varsinkin vehnä) erittäin huolellisesti, koska keho käsittelee sitä todella hitaasti. Reagointiaika voi olla jopa 36 tuntia. Monet reagoivat vieläkin myöhemmin – kahden päivän päästä tai myöhemmin. Marjoista kirsikka, vadelma, karviainen ja mustaherukka kannattaa testata silloin, kun näitä marjoja on saatavilla.

Kun olet käynyt läpi kaikki kolme vaihetta, olet testannut 84 elintarviketta. Ruokavaliomme perustuu pitkälti näille tuotteil­le, ja niitä käyttää suurin osa ihmisistä. Jos huomaat allergian tai herkkyyden jollekin tuotteelle, vältä myös näitä aineita sisältäviä teollisesti tuotettuja elintarvikkei­ta. Hillot, makeiset ja leivon­naiset, kastikkeet, kakut, keksit, pizzat ja alkoholijuomat valmiste­taan useimmiten juuri testatuista elintarvikkeista eli jauhoista, sokerista, hiivasta, maissista, soijasta ja kananmunista. Saattaa olla, että kehosi reagoi johonkin tuotteeseen, jonka valmistuksessa käytetään useampia erikseen todettuja turvallisia ainesosia. Tässä tapauksessa reaktion on todennäköisesti aiheuttanut jokin kemiallinen lisäaine.

3. vaiheen lopulla olet todennä­köisesti löytänyt itsellesi sopivan dieetin. Suurin osa ihmisistä tunnistaa listan 84 tuottees­ta itselleen sopivaksi 79 tai useamman. Jos noudatat dieettiä kotona, kehollesi sopimattomien elintarvikkeiden välttäminen ei liene kovin vaikeaa. Muista olla tarkkaavainen ruokakaupassa. Jos mahdollista, valitse luontaistuo­tekaupoissa myytäviä elintarvik­keita ja etsi sellaisia tuotteita, joiden valmistuksessa ei käytetä allergeeneja.

lisää uudet ruoka-aineet tässä järjestyksessä:

18. päivä

Porkkana, appelsiini

19. päivä:

Vehnä

20. ja 21. päivä

Syö täysjyvämakaronia tai puhdasta hienonnettua vehnää. Jos koet haittavaikutuksia, tulet tarvitsemaan 4 tai 5 päivää edellisen tilan palauttamiseksi.

22. päivä

Täysjyväleipä Syö täysjyväleipää vain, jos et ole saanut reaktiota vehnästä etkä hiivasta. Siinä tapauksessa täysjyväleipää voi syödä joka aterialla.

23. päivä

Murukahvi, tomaatit

24. päivä

Ruokosokeri. Valitse mieluiten demerara- tai muscovadosokeri. Syö 2 teelusikallista sokeria kolme kertaa päivässä.

25. päivä

Sienet, maapähkinät. Osta nämä tuotteet luontaistuotekaupoista, ei supermarketeista, joissa niihin yleensä lisätään erilaisia lisäaineita.

26. päivä

Juurikassokeri. Valitse puhdas sokeri ilman lisäaineita, syö joka aterialla kaksi teelusikallista sokeria.

27. ja 28.päivä

Maissi. Testaa se kahdella eri tavalla – maissintähkänä sekä puhtaana glukoosijauheena. Aloita joka ateria tuoreella tai pakastetulla maissitähkällä (ei säilykemaissilla) ja syö aterian lopussa 2 teelusikallista glukoosia. Syö molempia kaksi päivää. Mahdollinen reaktio ilmenee 48 tunnin kuluttua.

29. päivä

Cheddar-juusto (kokeile silloinkin, jos reagoit maitoon), soijamaito (puhdas ja makeuttamaton). Se viittaa allergiaan jollekin soijatuotteelle, mukaan lukien soijajauholle.

30. päivä

Mustapippuri, pekoni (jos et reagoi sianlihaan). Testaamalla pekonia testaat allergisen reaktion nitriitti- ja nitraattilisäaineille, joita käytetään pekonin valmistuksessa.

31. päivä

Greippi, suklaa. Suklaassa on usein vehnää, maissia ja sokeria, joten kieltäydy suklaasta, jos olet herkkä jollekin näistä tuotteista.

32. ja 33. päivä

Ruis. Jos et koe haittavaikutuksia, syö kaksi päivää kuivaa ruisleipää joka aterialla. Jos sinulla on vehnäallergia, ole huolellinen ruisleivän kanssa, sillä kaikki viljat ovat samanlaisia. Monella ihmisellä on sekä vehnä- että ruisherkkyys. Jos koet tällaisen reaktion, ei edes kannata syödä kauraa, koska varmasti reagoit siihenkin.

34. päivä

Vaalea leipä (ei edes tarvitse testata, jos reagoit vehnään, hiivaan, maissiin tai soijaan sekä jos nämä aineet löytyvät ainesosien luettelosta). Tämä testaa myös allergian erilaisille kemiallisille lisäaineille, esim. paakkuuntumisenestoaineisiin.

35. päivä

Katkaravut, natriumglutamaatti. Tätä arominvahvennetta kannattaisi testata siroteltuna lihan tai muiden ruokien päälle. Jos se ei ole mahdollista, syö tehdasvalmisteista tuotetta, joka sisältää E 621 -lisäainetta.

36. päivä

Rusinat (älä testaa, jos olet herkkä viinirypäleille). Rusinoiden avulla voidaan löytää reaktio kemikaaleille, joilla niitä käsitellään (samoin kuin kuivattuja marjoja ja hedelmiä). Aspartaami (kannattaa testata erikseen, koska sitä käytetään monen tuotteen valmistuksessa).

37. ja 38. päivä

Kaura. Ihanteellisessa tapauksessa syö kaurapuuroa joka aterialla kaksi päivää peräkkäin. Reaktion ilmaantuessa lopeta kauran syönti.

39. päivä

Kukkakaali ja mitkä tahansa tuoreet vihannekset valinnan mukaan.

40. päivä

Mallas. Syö yhden päivän ajan kaksi teelusikallista mallasuutetta joka aterialla. Tämäkin on yksi piiloaine, jota löytyy monesta elintarviketuotteesta, mm. leivästä ja oluesta.